پیوندها

جانشین امام خامنه ای کیست؟

photo_2017-02-16_17-09-38

جانشین امام خامنه ای کیست؟

 

فارغ از انگیزه های گوناگون طرح این پرسش، رفع این دغدغه از ذهن های کنجکاو روزگارما، پاسخی متناسب و فراتر از وسع نگارنده، می طلبد؛ لیکن اجمالاً باید دانست که اصل ولایت فقیه برای خداپرستان، موضوعی بدیهی است که به تعبیر امام خمینی، «تصور آن موجب تصدیق آن می شود»؛

التزام به برنامه «خدایِ خالقِ عادلِ حکیمِ علیمِ رئوف»، فهم ضرورت ارسال رُسُل و تبعیت از خلفای معصوم و پذیرش جانشینان عالم و عادل آنها را در مسیر حیات تکاملی بشر، تسهیل و بلکه تلقین می کند.

اعتقاد به سیطره حاکمیت تکوینی «الله» بر عالَم وجود، التزام به حکومت تشریعی خداوند و استمرار شریعت رسولان الهی توسط سلسله معصومین(ع) و آنگاه تعیین جانشینانی «اشبه به معصوم در هرزمان» با تشخیص وارثان انبیاء یعنی عالمان عامل و فقیهان مجاهد، در زمان غیبت معصوم را، عقلاً به دنبال دارد.

«قاعده لطف الهی» که از لوازم «عدالت الهی» برای هدایت و سعادت انسان در راستای سیر تکاملی حیات طیبه اوست، همچنان که تشریع قوانین و تعیین تکالیف را با ارسال رُسُل و اِنزال کُتُب و ضرورت امامت اَئِمه معصومین (ع) اثبات می کند، در زمان غیبت امام معصوم (عج) نیز استمرار همین قاعده، امکان تشخیص مصداق معین «جانشین معصوم» را در هرزمان برای «آگاهان امور» میسر می سازد؛

فَاسئَلُوا اَهلَ الّذِکرِ اِن کُنتُم لاتَعلَمونَ (۴۳/۱۶)

تشخیص مصداق معین و متناسب با شرایط خاص هر روزگاری که اشبه به مختصات معصوم در همان عصر و نسل بشری باشد، از مأموریت های «راویان احادیث معصومین» و به عهده کارشناسان دین است که در جمهوری اسلامی در نهاد «مجلس خبرگان» نهادینه شده است.

مصداق معین«جانشین معصوم» ، باید «مظهری نسبی از علامات مطلق امام معصوم» در زمان خودش باشد؛ یعنی وقتی امام معصوم مطلقاً در تاریخ و جغرافیای حیات بشری با مشخصات «یَکونُ اَعلَمُ النّاس وَ اَحکَمُ النّاس وَ اَتقَی النّاس وَ اَحْلَمُ النّاس وَ اَشْجَعُ النّاس وَ اَعْبَدُ النّاس وَ اَسْخَی النّاس… وَ یَکُونُ مُطَهَرا؛…» است، جانشین معصوم نیز در زمان خویش بطور نسبی از همین مختصات برخورداراست که تشخیص و معرفی و تبعیت از وی، رسالت اصلی فقیهان در تمام روزگاران برای حراست از حاکمیت اسلام و انسجام مسلمین در برابر اشرار جهانی است.

آن چه از توصیف معصومین علیهم السلام درباره مفهوم یک «فقیه» به دست می آید، شاید برای خیلی از مشهورین زمان ما اصولاً قابل تطبیق نباشد، زیرا معنای فقیه آن است که برای جامعه بشری سودمند و سرشار از خیرات باشد و عموم مردم، بویژه مستضعفین زمین را از شرارت اشرار جهانی برهاند  «ألا إن الفقیه من أفاض على الناس خیره وأنقذهم من أعدائهم و وفر علیهم نعم جنان الله…»

لذا با معیار معصومین (ع) و توصیفات امام خمینی در «منشور روحانیت» و غیره، حجره نشینان راحت طلب که خود را از تبعیت نائب امام زمان (عج) در تلاطم  مبارزه با استکبار صهیونی دور می کنند، همان «مرفهان بی درد» هستند که لباس پیامبری را غصب کرده اند و در اینجا مورد بحث ما نیستند.

❗️ویژگی های او چیست؟

ایمان به «غیب» و یقین به نظارت امام غائب (عج) بر امور ولایی خویش در هرزمان، نوع رابطه «ولایت فقیه» را با حضرت معصوم(ع) تبیین و تفهیم میکند. قبل از ادامه بحث ذکر دو نکته مفید است:

اول- برای این که نااهلان، جاهلان و دنیا طلبان، امکان سوءاستفاده از این حقیقت نورانی را نداشته باشند؛ مرجع عموم برای تشخیص مصداق و چگونگی ارتباط ولایی میان معصوم و نائب حضرت، حتی همه فقهای امت نیستند، بلکه فقط خواص از میان آنها هستند که از ویژگی های شخصیتی خاصی برخوردارند : «فَأمّا مَن کانَ مِن الفُقَهاءِ صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدینِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِیعا لأمرِ مَولاهُ فلِلعَوامِّ أن یُقَلِّدُوهُ، وذلکَ لا یکونُ إلّا بَعضَ فُقَهاءِ الشِّیعَهِ لا جَمیعَهُم»

دوم- شاهد مثال و تأییدکننده صیانت از این باور اسلامی در گذرگاه دوازده قرن اخیر آن است که اولاً با نهی شدید معصوم، کسی اجازه طرح ادعای «ارتباط با حضرت» را ندارد و ثانیاً هرکس در هرجا که غاصبانه اراده سوءاستفاده از عنوان «نیابت امام عصر» را داشته به ذلیلانه ترین وضع سرنگون و نابود شده است.

🌷نخستین ویژگی:

کسی که قرار است در آینده در جایگاه «امام معصوم» یا «نائب امام معصوم» قرار بگیرد، تا قبل از تحقق عینی امامت و ولایت خود، کمترین ظهور و بروز را در دوره امام پیش از خویش دارد؛ از منظر عموم جامعه به تعبیری «غائب» است و هرگز به دیگران اجازه مطرح کردن خودش را نمی دهد. مثلاً در دوره امامت پیامبر اعظم(ص)، هیچ نشانه ای از اظهار وجود امام علی(ع) جز در تبعیت از رسول خدا، مشاهده نمی شود؛ بر همین منوال در عصر امامت حضرت علی (ع) نمودی مستقل از امام حسن (ع) دیده نمی شود؛ تا امام حسن(ع)، ولی امرمسلمین است، امام حسین (ع) ظهور اجتماعی ندارد؛ …

حتی در مورد غیرمعصومین نیز، مثلاً در دوره معاصر، از زمانی که آیه الله بروجردی، مرجعیت عامه داشت تا آخرین روز حیات ایشان، کمترین حضور اجتماعی سیاسی را از امام خمینی سراغ نداریم؛ همچنین در دوره امامت امام خمینی،  جانشین حقیقی ایشان، هیچ آثاری از اظهار وجود یا تعارض در برابر امام خویش، نشان نداد؛ در منظر افکار عمومی نیز به هیچ کس اجازه نداد تا او را به مثابه جانشین امام خمینی، تبلیغ و ترویج کنند.

💥از طرف دیگر، حسینعلی منتظری که با شگردهای خاص اکبرهاشمی رفسنجانی، در سال ۱۳۶۴ به عنوان «قائم مقام رهبری» توسط مجلس خبرگان معرفی شد، چون به وسیله اطرافیان خویش به خودنمایی در عرصه های مختلف تا حد معارضه با ولایت امام خمینی روی آورد، به بدترین حالات ( مانند: دفاع از قاتلی مثل سیدمهدی هاشمی) ساقط شد.

👈پس یکی از مشخصات اصلی «جانشین امام خامنه ای»، با احتمال ضعیف و فرض بسیار دور مبنی بر این که صاحب اصلی منصب امامت، یعنی شخص شخیص منجی عالم بشریت حضرت قائم آل محمد(س)  هنوز خودشان تشریف نیاورده باشند، آن است که در دوره امامت امام خامنه ای، عموم مردم، گمان جانشینی نسبت به او نداشته باشند و توسط رسانه ها و در منابر عمومی جلوه گری نکرده باشد؛ تا از تیررس توطئه و تخریب و نفوذ دشمنان و سوءاستفاده افراد فرصت طلب مصون بماند.

✍🏽کدام خصوصیات را ندارد؟

🌹کسی که در جایگاه «ولی فقیه» پرچم امام عصر (عج) را در هر زمانی به دست می گیرد:

🌴اخلاص و بندگی شایسته پروردگارعالمیان و مُبَرّی بودن از ریاکاری، برجسته ترین مشخصه شخصیتی او در هر شرایطی است.

🌷علم جامع و بصیرت نافذ، مقوم تقوای الهی در فراز و فرودهای زندگی فردی و اجتماعی اوست.

🌹ملکه عدالت در هر حالت، عامل حرکت و سکون اوست؛ سود و زیان مادی در افکارش، اسم و رسم دنیایی در گفتارش و حب و بغض شخصی در رفتارش، رؤیت نمی شود.

👈زهد و عبادت و جهاد، شاخصه سلوک و شاکله زندگی اوست؛ شعار «زنده باد» این یا «مرده باد» آن،  پشیزی برایش ارزش ندارد و تنها به نجات و سعادت آدمیان می اندیشد.

🌴هر کاری می کند، یک اولویت انسانی است و هرجایی که باشد، یک عبادتگاه اسلامی است؛ طمعکاران از پیرامونش می گریزند و تملق گویان از عنایتش نا امیدند.

🌍در عرصه سیاسی، اعتقادی به «قرمز» و «آبی» ندارد و طرفدار «تیم ملی» است؛ افق نگاهش فراتر از هر محدوده سرزمینی است و ایجاد «امت واحده اسلامی» را از مهم ترین مأموریت های هر مسلمانی می داند.

🌴او مصداق و مثالی از آیه شریفه «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» است.

🌹علاوه بر افضلیت علمی و تقوای الهی و عدالت گرایی متناسب با منصب ولایی، باید نماد صبر برمشکلات و تحمل ناملایمات، شجاعت دربرابر دشمنان و مقاومت برای احقاق حقوق دیگران باشد و خیرخواهی برای همگان، تواضع و مردم داری و طهارت نفس و سایر خصلت های برتر انسانی، بخشی از هویت و شخصیت اوست.

👈هر کس، حتی برای یک لحظه «آرزوی جانشینی امام خامنه ای» را در ذهن و ضمیر خود بپروراند، به چهار دلیل، هرگز به آرزویش نخواهد رسید، زیرا:

💥این آرزو، یعنی «برتر» پنداشتن خود نسبت به دیگران که بزرگترین گناه ابلیس بوده است؛

💥این آرزو، یعنی تمنای نبودن نائب کنونی حضرت حجت تا خود شخص  بتواند جانشین ایشان بشود؛ و این حالت، همان هبوط از مراتب انسانیت است؛

💥این آرزو، یعنی دل بستن به یتیمی امت و رضایت به درماندگی بشریت و نخواستن حق مطلق و نطلبیدن عدالت مجسم و بیزاری از قیام امام عصر (عج)، که معنایش سقوط محض از مراتب نازل ایمانی است؛

💥این آرزو، یعنی کلیت پندار و اغراض و کلام و مرام شخص، جولانگاه وسوسه شیاطین باشد و هیچ اثری از مسلمانی در وجودش باقی نمانده باشد.

👈بنابراین، هرگونه «خودجانشین پنداری» برای چنین مدعی فرضی، نشانه آشکار عدم صلاحیت اوست.

💥از سوی دیگر حامیان چنین مدعی، چاپلوسانی غیرولایی و فرصت طلب هستند که هرکسی را به بیراهه می کشانند.

چگونه شناخته می شود؟

هرکس مقرر شود که در جایگاه ولایت فقیه قرار گیرد، رسالت اصلی خود را در تمام برنامه ریزی هایش، فراهم آوردن زمینه ظهور و رفع موانع بازگشت مولایش صاحب الزمان (عج) می بیند.

🌹پیشینه چنین شخصی نشان می دهد که در هر امری از حیات فردی و اجتماعی، «نائبِ حاضرِ امامِ غائب» را به مثابه امیرمُطاع و حجت برحق پروردگار دانسته و خودش را سرباز جان برکف و خادم مطیع امامش شناخته و حلقه پیوند امت با امامت حاضر می شود و هرگز دیگران را به دور خود جمع نمی کند.

👈از سوی دیگر، باور ضروری به تبع اعتقاد به امام غائب ایجاب می کند  که «نائب امام عصر» نیز به یک نسبتی در هر زمان، از سیطره شیاطین محفوظ، نزد اغیار مغفول، در قلوب مؤمنین محبوب و از سوی دشمنان اسلام مورد بغض و کینه باشد؛

🌷درعین حال وقتی امام مهدی علیه السلام مصداق اتَّم و اکمل ویژگی های مطلق امامت در همه اعصار و قرون هستند، نائب و پرچم دار آن حضرت در هر زمان نیز به نسبت شرایط زمان خویش، باید در این فضائلِ شخصیتی، سرآمد اهل روزگار خود باشد؛

✍🏽«یَکونُ اَعلَمُ النّاس وَ اَحکَمُ النّاس وَ اَتقَی النّاس وَ اَحْلَمُ النّاس وَ اَشْجَعُ النّاس وَ اَعْبَدُ النّاس وَ اَسْخَی النّاس… وَ یَکُونُ مُطَهَرا؛…»

👆تشخیص مصداق این مفاهیم، وظیفه امانت داران پیامبر (ص) است که در نظام جمهوری اسلامی در «خبرگان رهبری» جمع می شوند؛ معصوم در همین زمینه می فرماید: «الْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ الرَّسُولِ» و امام علی (ع) تأکید می کند که: «فَإِنَّ الْفُقَهَاءَ وَرَثَهُ الْأَنْبِیَاء».

👈بنابر این به مرور زمان این حقیقت بر همگان آشکار می شود که دغدغه های «سایرین» ناشی از عدم توجه نسبت به چند موضوع است:

❗️اول: وقتی تصمیم گیری درباره یک موضوع بسیار مهم، وظیفه متخصصان و دانایان و امنای آن مسأله هست، ورود دیگران به آن موضوع، نه فقط راهگشا نیست، بلکه مشکل ساز هم هست؛ لذا پرهیز دادن عامه مردم از بحث درباره آن، عین «مردم سالاری» و مردم دوستی و مردم گرایی است.

‼️دوم: «خبرگان رهبری» که هم امنای رسول الله(ص) هستند و هم برگزیدگان مردم، اگر خودشان هم تحت تأثیر القائآت دیگران و بدون اذن صاحب الامر(عج)، کسی را که مطلوب می انگارند، به جانشینی امام معصوم «انتخاب» کنند، چون این جایگاه در اختیار صاحب منصب الهی، یعنی در حریم حرم حضرت حجت علیه السلام است، قبل از آن که «منتخب» بر مسند ولایت بنشیند، سرنگون می شود.

💥سقوط غیر منتظره آیه الله حسینعلی منتظری، بعد از گذشت سه سال از «انتخاب» وی به عنوان «قائم مقام رهبری» و دوماه قبل از رحلت امام خمینی، یعنی اینکه گزینش «نائب» تنها با اراده «معصوم(ع)» است که صرفاً تشخیص این امر بر عهده امنای رسول الله و برگزیدگان امت می باشد؛

باقی تلاش ها و دغدغه ها عبث خواهد بود

❓ چگونه برگزیده می شود؟

👈اصل پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی می گوید:

«در زمان‏ غیب‏ حضرت‏ ولی‏ عصر “عجل‏ الله‏ تعالی‏ فرجه‏” در جمهوری‏ اسلامی‏ ایران،‎‎‎‎‎‎‎ ولایت‏ امر و امامت‏ امت‏ بر عهده‏ فقیه‏ عادل‏ و باتقوی‏، آگاه‏ به‏ زمان‏، شجاع‏، مدیر و مدبر است».

🌴این فقیهی که امام امت به نیابت از معصوم است و به تعبیر امام خمینی «وصی رسول اکرم» می باشد و طبق روایت «فَإِنَّ الْفُقَهَاءَ وَرَثَهُ الْأَنْبِیَاء» وارث انبیاء الهی است که توسط  امنای رسول مکرم اسلام(ص) «الْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ الرَّسُولِ» شناسایی و به جهانیان معرفی می شود، آیا ممکن است که خبرگان امت، بدون نظارت و اذن (هدایت عام) حضرت ولی عصر (عج)، به دلخواه خودشان «امام امت پیامبر» را  خلاف نظر معصوم برگزینند و در حقیقت بر منصب (نیابت) امام زمان علیه السلام تحمیل کنند؟!

👈باید توجه کرد که این منصب، تنها حجت شرعی مسلمانان برای پذیرش «مشروعیت الهی و قداست» نظام جمهوری اسلامی است؛ و گر نه سایر بخش های حکومت ما کم یا زیاد عرفی هستند و هیچ قداستی ندارند؛

🌹و این جایگاه ولایت فقیه که حجت خدا بر خلق او در زمان غیبت معصوم است، اگر بدون اذن و بدون نظارت و هدایت معنوی حضرت حجت (سلام الله علیه) باشد، هم باور مؤمنانه به حضور حقیقی «خورشید از پشت ابر» و هدایت های عام (تکوینی و تشریعی) امام «مهدی» (عج) که هادی امت است، مخدوش می شود و هم مقام ولایت و امامت فقیه، غصب شده خواهد بود و پاسخگوی اصلی چنین اشکالات فرضی، فقهای خبرگان خواهند بود❗️…

‼️ما باور نداریم که امام مهدی(عج) یعنی هادی بشریت و دلسوز مستضعفین به ویژه شیعیان، نسبت به منصبی که به نام خود آن حضرت است، بی تفاوت و خنثی باشند و همه سرنوشت دین و دنیای مسلمانان را به دموکراسی مدرن سپرده باشند!

👈برای فهم بهتر این مطلب باید دانست که «ولی فقیه» که «امام امت» است، ولی امر فقها و امام مجتهدین روزگار خودش نیز هست؛ اگر کسی سختگیری مجتهدین را در چنین مورد حیاتی هم نشناسد، باید از خودش بپرسد:

❗️واقعاً چندنفر از ۸۰ فقیه واجد شرایط عضو خبرگان، حاضر می شوند، آخرت خویش را فدای دنیای کس دیگری کنند و «ولی فقیه زمان» را به دلخواه خودشان بر امت اسلامی تحمیل کنند و خود را در مقابل امام عصر (سلام الله علیه) قرار دهند و منتخب خویش را بر خودشان نیز «ولی امر و رهبر و امام» قرار دهند.

❓انتخاب او با کیست؟

👈در توضیح مطلب پیشین، مثالی از تاریخ معاصر قابل تأمل است:

🌴امام خمینی، «ظاهراً»  تا ۱۶ دی ماه ۱۳۶۶، هیچ اذنی از جانب حضرت حجت برای شناخت و تشخیص جانشین خود نداشته که امام بعد از خود را علناً توبیخ میکند و حدوداً یک سال بعد از آن توبیخ، آن هم فقط در میان محارم خود، اشاراتی به شایستگی های امام خامنه ای میکند؛ و البته به منظور ممانعت از معارضه مخالفان امام خامنه ای با امامت ایشان.

🌷این موضوع نشان می دهد که ولی فقیه زمان به عنوان نائب امام زمان (عج) هم شاید تا هنگامی که اذن دریافت نکند، نمی تواند حتی جانشین خود را تشخیص بدهد تا بخواهد او را به دیگران معرفی بکند؛ چه برسد به اینکه بخواهد فرد منظور نظر خود را بر منصب نیابت امام عصر(عج) و بر سرنوشت اسلام و امت اسلامی تحمیل کند.

🌹باید خداپرستان در این قضیه بیاندیشند که ولی فقیه زمان، نمی تواند در آستانه مرگ یعنی بازگشت به پیشگاه حضرت حق، یکی از ماندگارترین رهنمودهای عمر خویش را که باید به حضرت صاحب الامر پاسخگو باشد، بدون اذن حضرت قائم آل محمد (س) ارائه کند!…؛ ❗️

👆چنین تصوری ناشی از وهن شخصیت ولی فقیه و نشناختن امام خمینی و ناباوری نسبت به تمشیت امر ولایت توسط حضرت حجت(س) است.

❤️بالاتر از جایگاه ولی فقیه، حتی پیامبر اعظم نیز جانشین معصوم خودشان را بدون اذن پروردگار نمی شناختند و با وجود اشارات فراوانی که حضرت براساس وحی الهی بعداً طی بیست سال رسالت علنی خویش، به مردم ارائه می کردند، لیکن از معرفی رسمی حضرت علی (ع) به امر الهی در واقعه غدیر خم نیز خوفناک بودند؛ سایر معصومین نیز حسب امر الهی، به معرفی جانشینان خویش نزد خواص و اقربا پرداخته اند.

🌷خداوند پذیرش درخواست تعیین جانشین از سوی الگوی پیامبران اولواالعزم، حضرت ابراهیم (ع) را نیز، منوط به تحقق شروط الهی می کند: «وَ إِذِ ابْتَلی‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏ قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ»؛

🌻 لذا به تبع آن، تعیین مصداق ولایت غیرمعصوم و امامت فقیه در هر زمان، هرگز نمی تواند در اختیار دیگران قرار بگیرد؛ بلکه اذن الهی، یعنی تجلی شروط حضرت حق در مصداق معین که با تشخیص خبرگان امت اظهار می شود، تنها راهکار شناسایی و شناساندن «ولی فقیه» در هر زمان است.

🌴بنابراین باید دانست که «ولی فقیه»، وکیل مردم نزد پروردگار نیست؛ ایشان وکیل خبرگان نزد امت هم نیست؛ ایشان منتخب خبرگان نزد پروردگار هم نیست؛ بلکه «ولی فقیه»، در زمان غیبت معصوم، حجت خدا بر همگان است؛ از عامی و عالم گرفته تا مسلمان و غیر مسلمان؛

آیا «ولی خدا»، «ولی امر مردم» است؟

💥از منظر سکولارها، هرچیز که جنبه قدسی و الهی داشته باشد، مغایر «آزادی بشر» است و استقلال شخصیت انسان تنها در فاصله گرفتن از رهنمودهای خداوند و رهایی از اوامر و نواهی پروردگار عالمیان است؛  👈فعلاً به این مقوله نمی پردازیم.👉

🌴اما از پاسخ پروردگار به ابراهیم خلیل الرّحمن (ع) در مورد تعیین جانشینان آن حضرت، استنتاج می شود که تا تحقق شروط ولایت الهی در کسی مهیا نشود، حامل منصب امامت نخواهد شد؛

🌷این شروط که در مورد حضرات معصومین باید «مطلق» باشند، در غیاب معصوم، به طور نسبی، در حد وسع هرزمان، باید محقق شوند، تا شئون ولایت در مصداق «ولی خدا» ظهور کند و آنگاه اجازه اعمال ولایت بر بندگان خدا را خواهد یافت.

❗️سیر این امور در مسیر تشخیص «ولی امر» از سیطره شیاطین خارج است و با نفوذ «بیگانه از حریم حرم الهی» و با بکارگیری شگردهای باندی و وسوسه های رسانه ای و برنامه ریزی افراد مدعی، منصب «ولایت فقیه» به نااهل نمی رسد.

👈توجه به این نکته مهم است که حقیقت «امامت»، چه در مورد معصوم (به طور مطلق) و چه در مورد غیرمعصوم (به طور نسبی و به نسبت ظرفیت زمان)، دفعتاً حاصل نمی شود؛ یعنی (اینجا در مورد غیرمعصوم)

🔵اولاً در مورد خود شخص «ولی»، به مرور و پس از گذراندن آزمون های بزرگ الهی حاصل می شود؛

🔴ثانیاً برای تشخیص دهندگان مصداق «صاحب شروط امامت» (که در اینجا اعضای خبرگان رهبری هستند، به تناسب آمادگی روحی خودشان) نیز در حقیقت به مرور حاصل می شود، هرچند تجلی تحقق این شروط در مصداق، بظاهر برای کسانی دفعتاً حاصل شود؛

🔵ثالثاً برای پذیرندگان آن امامت یعنی احاد امت، به حسب طهارت نفس و ظرفیت های روحی بندگان خدا، امری تدریجی است که برای همگان، همزمان اتفاق نمی افتد

🔴رابعاً چون جایگاه ولایت الهی و امامت امت، شأنی جز بندگی خدا ندارد و از جاذبه ریاست مادی و تمتع دنیایی بی بهره است، لذا کسانی به حریم آن نزدیک می شوند که به دنبال زخارف دنیایی نباشند و زاهدانه از عیش و نوش حلال و مباح زندگی نیز پرهیز کنند …

🌴با شروطی که از جانب پروردگار برای سعادت و کمال بشر مقدر شده و باید در هرنسبتی در شخص «ولی» متجلی باشند، معلوم می شود که هدایت و سعادت و سیر تکاملی افراد و جوامع تنها از طریق الگوی صالح «امامت» (مطلق یا نسبی) برای بشریت در هر زمانی میسر می شود و بس.

🌹❤️🌹در نتیجه: مفهوم «ولی خدا» برای تولیت امور  و امامت مردم و هدایت زندگی فردی و اجتماعی بشر مقرر شده است؛ یعنی «ولی امر» نردبان ترقی و رشد انسان بسوی خداست؛ میزان این رشد، به اندازه همت و اراده هر انسانی بستگی دارد…

«عصاره فضائل عصر خویش»

◀️خلاف دیدگاه «اومانیستی» سکولاریست ها که منطبق بر نگاه ماتریالیستی «اَتِئیست»هاست، از نگاه «خداباوران»، ماهیت انسان و اصالت ارزش های انسانی، تنها در ارتباط «انسان با خدا» معنای والا پیدا می کند و بس.

⏪برتری انسان نسبت به سایر موجودات، به دلیل داشتن عقلی است که او را به مبداء اصلی و مقصد نهایی و منشاء حقیقیش راهنمایی می کند و او را موجودی عقلانی و پذیرای وحی الهی می سازد؛ وگرنه، انسانی «خداناباور» که با کمک عقل خود به تولید و مصرف بی هدف روی آورده و همنوعان و محیط زیست و آینده را به نابودی تهدید می کند، چه ارزش و رجحانی نسبت به حیوانات وحشی دارد!؟

⬅️به همین دلیل، تمام افتخارات بشر معاصر مانند: پیشرفت های سریع و گسترده علوم و فنون و گسترش دموکراسی و آزادی و…، تنها در پرتو «مقدسات الهی» حرمت می یابند و سودمند می شوند؛ و بدون خدا و بدون مراعات اخلاق خدایی، همین امتیازات ظاهری، باعث نابودی نسل ها و سقوط انسانیت انسان ها شده و می شوند.

💓در همین راستا، مفهوم «ولایت فقیه» که بازتاب «عصاره فضائل انسانی در هر عصر و نسل بشری» است، چون ارتباط انسان با خدا را تقویت و رشد امتیازات فطری انسان ها را تسهیل می کند، تا آمدن منجی کل، برای نوع بشر «مقدس و مبارک» است.

⏩⏪ لذا هر مبارزه و مخالفت با اصل ولایت الهی و مصداق عینی آن در روزگار ما چون خلاف سنت خدایی و ضد فطرت انسانی است، با فضاحت و شکست مواجه شده و خواهد شد؛ هرچند ولی فقیه زمان، بنابر مصالحی، صبورانه و مظلومانه سکوت کند و کریمانه اغماض نماید.

💥یکی از درس های مکتب الهی در فهم قداست منصب «ولایت فقیه» در روزگار ما، سرنوشت یک مدعی پرنفوذ و جاه طلب است که همه شگردهای ممکن بشری را با ابزار فراوان برای تحریف جایگاه ولایت فقیه با نفی امامت و مرجعیت او (بعد از رحلت امام خمینی) و نیز آرزوی تحمیل فرد موردنظر خود (بعنوان جایگزین امام خامنه ای) بکار گرفت، اما قبل از هر توفیقی، اجل مهلتش نداد؛…

🌺 «حادثه مرگ»، با همه تلخی ظاهری آن، وقتی مانع از وقوع یک خیانت بزرگ نسبت به بنیان عقیدتی «امامت امت» بشود،حاکی از قاعده «لطف الهی» نسبت به شخص میت و نشانه حکمت بالغه پروردگار متعال برای تفیهم حقیقت ولایت در جامعه بشری است.

❤️ ولایت فقیه استمرار حرکت انبیاءاست که باید رسالت رسولان الهی را در زمان غیبت معصوم (ع) پیگیری کند و در حد وسع خویش، مطابق آمادگی اهل زمان و ظرفیتی که مردم روزگارش تدارک می کنند، برای تحقق اوامر و نواهی پروردگار، مجاهدت کند؛

☘در عین حال، ولی فقیه به «منتخبین مردم» برای تحقق امور جاری در جوامع خود به طور همه جانبه کمک می کند تا مردم سالاری اسلامی به زیباترین و کارآمدترین نحو ممکن جاری شود و وحدت عمل و همکاری مسالمت آمیز میان کارگزاران منتخب برقرار گردد.

👈مشارکت «دموکراتیک» مردم در حکومت اسلامی، اگر براساس رهنمودهای امام امت و نائب امام زمان (عج) انجام گیرد، هرگز دچار آسیب های متداول در دموکراسی های رایج در غرب نخواهد شد و عدالت و معنویت و صداقت، جای فریب و تبعیض و فقر و فساد را خواهد گرفت.

💚«بنده خدا و خادم مردم»💚

در چه شرایطی امکان گزینش ناصالح وجود دارد؟

🌴فلسفه خلقت، «بندگی خدا»ست که بعد از مراعات احکام شریعت و بقصد تقرب الی الله، در «خدمت به خلق» نمایان می شود.

❤️هرنوع خدمت مادی و معنوی، بویژه هدایت فکری و عملی مردم در مسیرالهی، نموداری از خدمت به خلق و بندگی خداست.

✅در هر مجموعه بشری، روح های اکثریت افراد(عوام) پیرامون «ارواح بزرگ» (خواص) آن مجموعه گردهم می آیند و معمولاً «ارواح بزرگ» (خواص) به حفظ استقلال خود بیش از وحدت میان خویش، تمایل دارند؛ و همین ارواح بزرگ (خواص)، اگر بدون یک «روح بزرگ بزرگوار»، یعنی بدون یک «امام حق» بمانند، باعث تفرقه جامعه (عوام) می شوند و اگر در میان آنها یک یا چند «روح خبیث» پیدا شود، جمعی از ارواح خبیث عوام را دور خودشان جمع می کنند و تشتت و جدال و جنگ و کشتار و ظلم و فساد و نابودی پدید می آید؛

‼️لذا امام علی علیه السلام در پاسخ به منافقانی که  در اواخر جنگ صفین با طرح شعار «لاحکم الا لله»، ضمن نفی حقانیت حکومت آن حضرت، بحث مذاکره و سازش با اشرار را مطرح می کردند، فرمودند: «وَ إِنَّهُ لَابُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِیرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ یَعْمَلُ فِی إِمْرَتِهِ الْمُؤْمِنُ وَ یَسْتَمْتِعُ فِیهَا الْکَافِرُ » و امام صادق علیه السلام نیز می فرماید: «لَایَصْلُحُ النَّاسَ إِلَّا إِمَامٌ عَادِلٌ وَ إِمَامٌ فَاجِرٌ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ قَالَ وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّهً یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ؛»، یعنی اگر یکی از همان ارواح بزرگ خواص (شایسته یا ناشایست؛ عادل یا ظالم)، مدیریت امور جامعه را به عهده بگیرد و از آشفتگی مجموعه بشری جلوگیری کند، بهتر از آشوب و هرج و مرج عمومی است؛

❓در پاسخ به این پرسش که «در چه شرایطی امکان انحراف در گزینش رهبری صالح وجود دارد»؟، باید گفت:

💥اگر عموم جامعه (عوام و خواص) با حرامخواری به گناه معتاد شوند و همگان، خدا نشناسی و شریعت ستیزی و خباثت و هرزه گی و بی عفتی و شهوترانی و بد اخلا قی را به سبک زندگی خود تبدیل کنند؛ و در عین حال صالحان و مرزبانان حق و عدالت و پاکی، پیرامون ولی خدا را خالی کنند و از روشنگری و امر به معروف و نهی از منکر طفره روند، آنگاه نفی حکومت علوی و قتل عام حسینیان زمین و فرار و غیبت معصوم از میان امت و خسران ابدی آن جامعه نیز میسر و مقدر خواهد شد.

‼️اما باید از مبالغه در نشر «فواحش» و تکرار و ترویج «منکرات» در سیاه نمایی شرایط جامعه خود جداً پرهیز کرد و باید هشیار بود که این شیوه، از شگردهای شیطانی برای برجسته سازی پلشتی ها، بزرگنمایی خبیثان، انکار شایستگان و نابودی شایستگی های جامعه بشری است.

مقایسه جامعه امروز ایران با مردم کوفه زمان مولا علی (ع)، نشانه جهل به تاریخ و کفران نعمات بیشمار عصر و نسل ماست.

🌷امتی که نه فقط در ۲۲بهمن ایران، بلکه در فراسوی مرزها، هرنوع فداکاری برای اسلام و مسلمانان را تحت امر امام خامنه ای پیگیری می کند و اصل بندگی خدا را با پاکی دل و طهارت روح و انگیزه خیر در خدمت به بندگانش در سراسر عالم نشان می دهد، حقی که بر خدا دارد، داشتن امامی صالح و عادل و حکیم و شجاع و حلیم و سخاوتمند و … است؛

🌹آیه شریفه «وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبینَ وَ الطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّباتِ أُولئِکَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا یَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَهٌ وَ رِزْقٌ کَریمٌ»، نه تنها در زوجیت افراد قطعیت دارد، بلکه در  مفهوم «امت/ امامت» نیز مصداق می یابد؛

کبوتر با کبوتر، «باز» با «باز»      کند همجنس با همجنس پرواز

❤️امروز امام خامنه ای روح مشترک «امت خوبان» و ملجاء بندگان خدا در روی زمین است؛

💥همچنان که امروز «ترامپ» و «ترزا می» و «نتانیاهو» روح مشترک ارواح خبیثه زمینیان هستند «الْخَبیثاتُ لِلْخَبیثینَ وَ الْخَبیثُونَ لِلْخَبیثات»

🔵بنابراین تا خوبان امت اسلامی میدان را به اشرار واگذار نکنند، حتی اگر یک نفر خبیث با فریب مردم، در مجلس خبرگان رهبری نفوذ کند، خداوند سرنوشت امامت را از شرارت او نجات می دهد…

❗️صاحب اختیار،صاحب الامر است و بس❗️

اگر کسی به حاکمیت مطلق اراده الهی و نظم عالم بر خلقت معتقد باشد و  «خورشید پشت ابر» را باور کند و اِشراف حضرت صاحب الامر در مدیریت جایگاه ولایی و نظارت شامل بر امور مرتبط با نائب خویش را درک کند، شواهد فراوانی می یابد تا دچار وسوسه خناسان نشود:

👈از جمله نکات بسیار عبرت آموز معاصر و مغفول تحلیل گران این است که تا ظهر روز ۱۴ خرداد ۱۳۶۸، نمایندگان مجلس خبرگان نیز هیچ ذهنیتی از امام بعد از امام خمینی نداشتند❗️!

‼️طبق اطلاعات منتشره از جلسه مجلس خبرگان مورخه ۱۴خرداد۶۸، حتی شخص ولی فقیه بعدی تا لحظه تنفیذ امام معصوم(عج)  که ظهور این معنا در تشخیص آشکار اعضای خبرگان تجلی یافت، از پذیرش منصب ولایت و امامت امت خوف داشتند و به شدت از آن پرهیز می کردند.

👈همین ماجراهاست که به قلوب اُمنای رسول الله(ص) ندا می دهد: «فاعتبروا یا اولی الالباب» و «فاعتبروا یا اولی الابصار»؛ امر ولایت فقط در اختیارصاحب الامر است و بس؛ مهیای ادراک و پذیرش «اشارات» حضرت حجت باشید و دچار وسوسه و غفلت و سرگردانی نشوید ‼️

☘بدیهی است که تعیین و تشخیص و شناساندن «ولی امر» بعدی، فارغ از این که خود حضرت صاحب الامر (عج) باشند یا نائب ایشان، براساس سنت های حاکم و جاری پروردگار خواهد بود؛ و سنت الهی در همه فراز و فرودهای تاریخ بشر ثابت و لایتغیر است.

💥ما باید فقط مراقب خودمان باشیم، تا مبادا با تغییر نفوس خداپرستانه و پرهیزگارانه خویش و تبدیل هویت اسلامی به غیرآن، سرنوشت زیبای آزادی و استقلال پرافتخارمان را به زشتی اسارت و پلشتی بردگی اشرار جهانی مبدل نسازیم؛ «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ»‼️…

🌺لذا درباره ی «امری» که حقیقت و واقعیتش در اختیار امام زمان(عج) است و تشخیص و معرفی اش از طریق خبرگان خواهد بود و نائب قبلی صاحب الامر (عج) نقشی بجز هدایت ضمنی خواص ندارد، هر حدس و گمانه زنی برای «اغیار» نه معقولانه است، نه مؤمنانه، نه ضروری و نه مفید!

👈این حدس و گمان ها از وسوسه های شیطانی است تا بندگان خدا از نعمت عظیم ولایت موجود بهره نگیرند، دچار تردید روانی و ترس روحی بشوند و از انجام تکالیف الهی خود ناتوان گردند.

🌴یک مسلمان نسبت به وجود حجت الهی  که نشانه لطف پروردگار بر عالمیان است طبق آیه «مَا نَنسَخْ مِنْ آیَهٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَیْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ۗ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ » یقین قطعی دارد و مطمئن است که اگر خداوند حکیم آیتی از آیات الهی خود را بازپس گیرد، حتماً «بهتر» از آن را بازمی گرداند و یا همچنان «مثل و مانند» آن را در اختیار بشریت قرار خواهد داد.

❗️پس اگر ما تکالیف مربوط به خویش را در تبعیت از امام خامنه ای درست انجام بدهیم، خدای حکیم، نعمت بی مثال ولایتش را از بندگان دریغ نخواهد کرد؛ حتی اگر این رحمت واسعه را افزون هم نکند، حتماً کم نخواهد کرد… و حسب عملکرد پیروان ولایت فقیه و ظرفیت وجودی جامعه جهانی، مشخص خواهد شد که ظهور امام زمان(علیه السلام) چه وقت خواهد بود و امور مربوط به جریان ولایت الهی در روی زمین، چگونه به خیر و صلاح بشریت ادامه خواهد یافت؛

🌷❤️🌷«اَللّهُ اَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَهُ»🌷❤️🌷

‼️خلاصه در حالی که ما غالباً حتی از تصمیمات عادی امام حکیم خود، مانند: «تعیین عناوین هر سال،انتصاب رؤسای دستگاه ها و سازمان ها و نهادهای زیر مجموعه رهبری نظام، نامه به جوانان غرب و…»؛ ضمن تحسین و تأیید، غافلگیر میشویم؛👈خوب است توان ادراک خویش را با تمرکز بر امور فراتر از عادی، فرسوده نکنیم!

👇سخن آخر این که یادمان باشد!👇

🌹« وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِى لَشَدِیدٌ »🌹

شکر نعمت، نعمتت افزون کند      کفر، نعمت از کفت بیرون کند

 

(مجموعه ده یادداشت در کانال تلگرامی محمدعلی رامین)

@ma_raminphoto_2017-02-16_17-09-38

مطالبی که ممکن است دوست داشته باشید ...

0 نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟ “جانشین امام خامنه ای کیست؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *