پیوندها

جانشین امام خامنه ای کیست؟

۲مسجد پایگاه جهانی مسلمانان

مقدمه:ماهنامه «همشهری ماه» در شماره ی ۵۳ (شهریور/مهر ۱۳۸۹) خود گفت و گویی با جناب آقای محمد علی رامین در رابطه با دیپلماسی عمومی انجام داد. این گفت و گو به یکی از ایده های جهانشمول «رامین» پرداخته است که به نظر ما بسیار به ایده حکومت جهانی اسلام نزدیک است.

این گفت و گو چون به صورت پرسش و پاسخ بوده؛ما بخاطر اینکه مطلب زیاد طولانی نشود و همچنین قابل استفاده عموم باشد، آن را کوتاه کرده و به صورت موردی فقط جواب های محمدعلی رامین را درج کردیم.

پیوند سراسری مساجد جهان

۱٫در تعریف دیپلماسی عمومی و سیاست عمومی بهره گیری از ظرفیت های اجتماعی یک ضرورت است.در جامعه ی اسلامی ما ساختارها،نهادها و ظرفیت هایی هست که در هیچ جای جهان غرب وجود ندارد.

۲٫یکی از نهادها و سرمایه های اجتماعی ای که در غرب شبیه آن وجود ندارد نهاد مسجد و استفاده مناسب از اهالی مسجد است.

۳٫به جای اینکه روحانیت ما که خاستگاه اصلی او مسجد است،برود در پُشت درهای بسته حزب،NGO و شبیه ساختارهای غربی فعالیت کند،به مسجد برگردد و با بازسازی جایگاه خود و مسجد از ظرفیت عظیم اجتماعی بهره های درست برای مصالح عمومی و منافع اسلامی ببرد.

۴٫اگر روحانیت ما مرکز ثقل فعالیت های خود را مسجد قرار دهد و این مرکز را احیا کند از آنجایی که ناب ترین و خالص ترین قشرهای اجتماعی به مسجد رجوع می کنند،مسجد محل رجوع قشرهای نخبه و فرهیخته اجتماعی است؛چه از میان دانشگاهیان و چه از میان اهل فرهنگ،اقتصاد،صنعت،بازار و از همه اقشار اجتماعی محل رجوع روزانه آنها مسجد است.

۵٫اگر مسجد آن جایگاه خود را در جامعه اسلامی بازیابد و ما بتوانیم از این ظرفیت های اجتماعی ای که به مسجد رجوع می کنند استفاده بهینه ببریم،قطعا خلئی را که NGO ها و احزاب می خواستند پر کنند و هرگز در جامعه ی اسلامی ما نتوانستند پایگاه اجتماعی پیدا کنند همین مسجد می تواند به خوبی پر کند و نیازهای اجتماعی را تامین کرده و منافع ملی را در سراسر جهان گسترش داده و تقویت کند.

۶٫در اینجا اشاره می کنم، همه این قشرهای فرهیخته وقتی به مسجد مراجعه می کنند،چون وضعیت مسجد به گونه ای است که امکان فعالیت های آنها وجود ندارد صرفا به برگزاری نماز جماعت و شنیدن یک سخنرانی اکتفا می کنند و از آنجا خارج می شوند و تمام فعالیت های اجتماعی خود را در خارج از مسجد انجام می دهند.

حال اگر این حضور قشرهای فرهیخته در مساجد مورد عنایت و توجه امامان جماعت قرار گیرند و با تقویت هیات امناهای مساجد که از بهترین نیروهای اجتماعی هستند و این جایگاه تقویت شود و امکان فعالیت ها گسترش پیدا کند،آنگاه شما مشاهده خواهید کرد که به جای دو یا سه ساعت که مساجد ما باز هستند در تمام ۲۴ ساعت این مراکز پویا و پر جنب و جوش می توانند فعال باشند و تمام نیازهای اجتماعی،اخلاقی،تربیتی،آموزشی،فرهنگی،سیاسی و اقتصادی در همین مراکز مورد بحث،گفت و گو و تبادل نظر و تصمیم سازی قرار می گیرند.در این صورت است که می شود با یک طراحی ساده اما با پیگیری های جدی یک سیستم جهانی جدید را از طریق مساجد ساماندهی کرد.مثلا اگر از میان ۷۰ هزار مسجد موجود شما هیات ها و کانون های فعال اجتماعی را ساماندهی کنید و این ۷۰ هزار مسجد در ایران به ۲ میلیون و نیم مسجد سایر کشورهیا جهان متصل و مرتبط بشوند،یک سازمان جدید جهانی شکل می گیرد.

۷٫اگر آن روندی که باعث پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شد،در این نظام جمهوری اسلامی و جامعه ادامه پیدا کند و گسترش یابد،در سایر کشورها هم انقلاب اسلامی جهانی را ایجاد می کند.

 

 

۸٫یکی از مشکلات ما {ایرانی ها} این است که وقتی سخنی تازه و طرحی نو مطرح می شود بلافاصله به مشکلات و موانع آن توجه می کنیم،در حالی که با این شیوه هرگز حرکتی را نمی توانیم آغاز کنیم،بهتر است پس از شنیدن نام یک طرح نو به ظرفیت هایی که از طرح برای ما ایجاد می کند بیندیشیم،تا بتوانیم ظرفیت های جدید را ساماندهی کنیم و به ثمر برسانیم.

۹٫اگر مساجد در جایگاه اسلامی خود قرار گیرند – مثلا چیزی شبیه جامعه ی اسلامی پیامبر اعظم (ص) – در آن صورت دولتمردان بیشترین ارتباط را با مساجد خواهند داشت، بیشترین نشست های دولتمردان و کارگزاران حکومت در مساجد با مردم خواهد بود، دفاتر و ادارات دولتی تنها محل رجوع مردم به حکومتگران نخواهد بود، بلکه مردم نزدیک ترین فاصله ای که بین خودشان و کارگزاران می توانند پیدا کنند، حضور جمعی و مشترک آنها در مساجد، نمازهای جماعت و نمازهای جمعه خواهد بود.

۱۰٫از طرف دیگر برای اینکه مسجد جایگاه واقعی خودش را پیدا کند باید عزمی ملی ایجاد شود و علمای حوزه های علمیه ما در مساجد حضور پیدا کنند و باید این بزرگان دین جایگاه و شأن مسجد را احیا کنند؛مثلا اگر هر مرجع تقلید تعدادی از مساجد کشور را مورد حمایت مالی خودش قرار دهد و با مدیریت فکری نیازهای فکری و معنوی این مساجد را تأمین کند،مساجد رونق می گیرند.حضور علما،شخصیت های سیاسی،مذهبی و علمی هم که نخبگان جامعه تلقی می شوند،می تواند باعث رونق مسجد و مشارکت بیشتر مردم و قشرهای فرهیخته در مساجد شود.

۱۱٫وقتی این جریان ایجاد شد،آنگاه راهکارهایی برای برطرف کردن موانع موجود بر سر چگونگی پیوند بین اهالی مساجد جهان پیدا خواهد شد؛مثلا اکنون از میان ۵۷ کشور اسلامی تعدادی با شما هم جهت و همسو هستند،از این کشورها می توانید شروع کنید و در مساجدی که اشتراکات عقیدتی،مذهبی و سیاسی بیشتری دارند،این پیوندها را برقرار و این ازتباطات اجتماعی را ایجاد کنید.از طریق این مساجد علما،سیاسیون و نخبگان علمی،دانشگاهی و صنعتگران آن کشورها می توانند با هم ارتباط داشته باشند.

۱۲٫اگر مسجد به عنوان پایگاه ارتباط اجتماعی در این کشورها معرفی شود،الگویی برای سایر کشورها شده و آنگاه سایر کشورهای جهان اسلام متوجه خواهند شد که این گونه ارتباطات نه تنها صدمه ای به آنها نمی زند بلکه منافع فراوانی را برای آنها ایجاد شوند،فرصت های جدید برای همه ملت ها و دولت ها فراهم خواهد شد و قطعا در جهان اسلام با استقبال مواجه می شود.

۱۳٫از طرف دیگر،امروز در سراسر مسجد وجود دارد و شما در دنیا کشوری را سراغ ندارید که مسجد نداشته باشد،بنابراین اگر پیوند میان مساجد به صورت یک طرح جهانی پیگیری و جمهوری اسلامی طلایه دار و پیش قراول این حرکت جهانی شود،پیوند میان اهالی مساجد سراسر جهان در پیوندی نزدیک با یکدیگر تأثیر گذاری نقش این افراد را در تعیین سرنوشت جهانیان ارتقا خواهد داد.

۱۴٫این چیزی که بنده عرض کردم شبیه هیچ مدل موجودی نیست، باید تصویری نو براساس آموزه های دینی در ذهنتان ایجاد کنید چون هر شبیه سازی دیگری ما را به اشتباه می اندازد.این بستری است که ما به عنوان حکومت اسلامی و پرچمداران اسلامی در حاکمیت بشری باید پیگیری کنیم.رسانه های ما اگر در این زمینه به یک مفاهمه برسند و همت این را داشته باشند که این طرح را پیگیری کنند،می توانیم کار بزرگی را در عرصه جهانی مدیریت کنیم.

مطالبی که ممکن است دوست داشته باشید ...

0 نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟ “مسجد پایگاه جهانی مسلمانان”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *